Monday, January 15, 2007

19/12/2006, 2.15pm mama telah pergi bertemu ilahi

tanggal 19/12/06 hari selasa.. seperti biasa aku melalui hari2 aku... tapi hari tu dlm kul 11 lbh aku ader call mama bertanya khabar dan sampai kan aper yang mak suh sampai kan pada mama.. mama agak ceria.. tapi aku aku tak der fikir disebalik keceriaan dia ada kedukaan yang pasti.. tapi hari tu aku plak rasa cam tak berapa nak happy... tak tau kenapa.. agak dlm 1 lbh adik aku call... tak penah2 dia call kat ofis.. "kak ader call papa tak..?? cepat mama dah pengsan kat umah dah berbuih mulut" aku pun dgn tangan terketar2 call papa.. papa pula menangis.. " ja balik la mama dah tak ader.." ya allah.. tuhan jer yang tau macam mana perasaan aku pada masa tuh.. satu patah perkataan pun tak terkata..
menggigil2 satu badan.. air mata tak dpt nak tahan lagi.. laju membasahi pipi.. aku rasa cam tak puas hati.. aku call buat kali kedua.. masa tu papa dah ada dlm ambulans.. dlm perjalanan ke hospital besar pulau pinang.. " mama ada lagi ja.. tapi doktor ckp tak der harapan...blk la cepat ja" itu jer yang aku dpt dgr dari mulut papa dicorong telefon.. hati berdebar2 ... byk bertawakal dan berdoa..
tapi aku tak leh nak duduk diam.. aku call papa lagi skali.. tapi kali nih slow jer papa jawap.. "dah tak der.." kata2 tu masih terngiang2 di telinga aku..
aku terus bergegas kemas barang2 yang ader.. tgu arin amik kat opis...
tapi air mata aku memang tak leh nak stop.. ms tan ngan elin puas menenangkan..
tak dpt dibendung jge.. mana tak nyer.. tak sampai berapa jam.. mama dah pegi jauh kedunia lain.. rasa terkilan.. tapi sempat jge la ckp ngan mama, alhamdulillah.. cuma tak sempat nak minta maaf buat kali terakhir..
tiba di wangsa maju.. puas smua org tenang kan aku,.. tapi hati nih sebak saper yang tau.. blum rasa blum tau macam mana pedih nyer walaupun kita memang tau itu satu ketentuan Ilahi.. rehat kejap.. arin btul kan tayar yang merekah.. pasang lampu break .. hermmm byk jge la yang perlu diganti.. sbb nak jalan jauh.. kalau naik bas tak per lagi.. selesai smuanyer.. hati aku mula berdebar2 kaki tangan sejuk gigil aku tak habis lagi..
bertolak ke penang 9 lbh.. dlm perjalanan sebak yang tak putus2 mendatangi hati.. sambil sms dgn adik aku pandangan aku lontar ke arah luar tingkap.. terbayang setiap detik dengan mama..
gelak ketawa suka duka..
" tak der lagi org nak buat kek kat kita kan kak" " tak der lagi mama nak minta putu piring kat kita" sedih nyer ya allah.. perjalanan selama 4 jam dah pun sampai ke pulau pinang..
suasana senyap sunyi dan sepi menyelubungi malam..
aku yang melangkah kaki keluar dari kereta tak dpt menahan badan sendiri...
kaki tangan yang sejuk dan mengigil membuatkan aku terasa di awangan..
airmata tak henti mengalir.. aku dipapah dgn mak arin hingga ke dlm umah.. tak tertahan menanggung kaki yang terasa begitu berat sampai tak leh nak berdiri dengan sendiri..
setiba didalam aku nampak sekujur tubuh yang kaku .. mama ader diatas katil dia ruang tamu..
aku mula peluk mak.. sambil dedua keluar air mata.. umi2 dan ami2 yang ada smua aku salam..
adik pun sempat peluk aku sblm aku pegi amik air sembahyang dan sedekah kan yasin utk mama... sambil bertahlil air mata asyik turun jer.. tak tau nak wat cam mana lagi..
3 kali baca baru aku bgn dan rehat diluar.. bersalaman dgn saudara mara yang ada..
sblm subuh agak dlm kul 4 lbh bertahlil beramai2 didlm.. selesai smua aku masuk dlm kereta lelap kan mata tak sampai 1 jam.. bersihkan diri sembahyang subuh dan bertahlil semula ..
mata hari mula naik.. aku masuk kedalam dan menukar baju kurung..
masa utk mandikan mama.. smua umi2, aku adik dan papa ader dibelakang... smua mainkan peranan mengosok mama buat kali terakhir..
selesai smua kerja2 pembersihan.. smua dpt mencium mama... paling tak tertahan aku, adik dan nana sepupu aku yang paling rapat dpt menyentuh kaki mama dan mencium kaki mama memohon ampun dan maaf buat kali terakhirnya...
mama diangkat kedepan utk dikafankan.. selesai kain kafan membaluti badan.. bunga2 ditabur oleh sanak saudara yang ada.. sebelum muka dibaluti dgn kain putih aku mencium dan menatap wajah mama buat kali terakhir dan tak mungkin akan ada lagi waktu utk diputar semula..
mama dibawa keluar dari rumah utk disembahyangkan..
aku menunggu di tanah perkuburan.. van mayat tiba.. papa turun dari van.. ya allah kesian papa tak dpt lagi menahan kesediahan dan rasa sebak.. papa mula menangis dan badan papa mula jadi lembik tak dpt berdiri sendiri.. aku terpaksa tenangkan papa dan suruh papa bersabar dgn ketentuan tuhan.. "aku sayang dia juga" ayat yang kluar dari mulut papa.. ternyata antara aku papa dan adik semesti nya tak dpt menerima kenyataan pada masa tuh.. mungkin terlalu terkejut... perlahan2 mama diletak kan kedlm liang dan wajah mama dibuka.. tatapan sebelum tanah menutupi mama.. selesai kerja2 pengkebumian.. talkin dibaca.. semua yang ada turun menadah tangan dan berdoa.. majlis bertalkin selesai smua bersurai dan pulang kerumah..
al fatihah buat mama dan semoga roh mama dicucuri rahmat.. amin

1 comment:

fozalin said...

alfatihah....