Thursday, January 18, 2007

hari selepas permergian mama

mlm selepas pengkebumian.. aku tak dpt nak melelap kan mata dari petang tadi.. setiap kali aku nak tutup mata wajah mama terbayang2... terbayang saat suka duka.. saat aku mandikan mama pagi tadi.. wajah nya yang sayu membuat kan aku makin sedih.. papa suruh aku tido kat tempat mama.. aku takut.. bukan takut bertemu mama.. tapi takut melelapkan mata sbb aku terbayang mama.. papa marah.. nak takut buat aper.. kita baca aper yang patut.. aku pun baring di tempat mama slalu tido.. pusing kiri pusing kanan mata masih bulat.. tak dpt lelap.. aku pandang ke arah luar pintu bilik dan terus nampak bahagian dapur.. mama slalu berdiri disitu.. aku nampak mama tersenyum.. macam mana aku nak lelap mata aku kalau aku tak dpt nak melupakan mama pada saat tuh.. terbayang lagi saat mama ader kat KL teman kan aku beli baju utk hari pernikahan.. arrange kan kad perkahwinan.. bunga telur.. hantaran yang dah tersedia ader dlm umah membuatkan aku terasa lebih hiba.. termenung aku seketika.. kenapa mama pergi sblm sempat melihat aku dihari bahagia.. mata hari mula naik.. aku bgn membersihkan diri..
balik umah mak utk mkn pagi.. ke kubur utk sedekah kan air yasin dan al fatihah buat mama...
selesai smua balik semula kerumah.. kali nih aku dgn adik tak juga tido.. bersembang2 sampai ke pagi.. berkemas dan kekubur sblm bertolak ke KL.. selesai membaca yasin hari mula mendung angin kuat dan bau mama mula menyelubungi kami... sedih kami dah pun nak balik ke KL tapi mama tetap akan balik menjenguk umah yang tak berpenghuni.. mungkin mama juga nak menyatakan kesedihan nya.. tapi bagai mana..?? hermmm
tuhan lebih mengetahui segalanya.. wallah waalam..

No comments: