Tuesday, May 18, 2010

Apa nak buat ni..


Apa yang korang akan buat kalau anak korang terlalu sangat nakal..?? citer sket dengan aku.. mana tau sesapa ader idea yang boleh membantu..

Aku dah tak tau nak buat macam mana lagi.. di bagi nasihat samer juga perangai nyer.. di pukul perlahan lagi tambah nakal nyer.. pukul kuat plak lagi dia naik hantu..

Hari nih aku masak.. laki aku dengan bapa aku tak amik tau langsung pasal anak aku.. yang penat kehulu kehilir nyer aku.. sambil masak sambil mengejar Fitri..

Dorang pun dah tak nak amik peduli dengan kedegilan dia.. apa aku nak buat.. smua nyer aku yang kena kerjakan.. dari pagi sampai la ke malam sikit pun tak der yang nak menolong.. dorang cakap aku jer yang boleh handle anak nih..

kalau macam tuh aku jaga anak korang jer la buat keja umah boleh kan.. tu pun tak nak jge.. (tak kan nak suh lelaki buat keja umah lagi la bersepah...)

Rasa macam dah nak terberanak aku kat dapur nih.. nak nangis pun ader.. tapi dah melampau tahap kedegilan dia.. sampai aku terduduk kepenatan..

Dah tak tahan sangat.. aku mohon la pada tuhan lembutkan sket hati anak aku nih.. bagi la dia dengar kata sket pun jadi la.. leteh aku..

7 comments:

Diarihatiku1976 said...

lor ciannya u... cabaran tu.. takpelah berdoa pada allah moga dilembutkan hati...

pagi.. masa dia tidur.. baca kat ubun-ubun dia .. huwarabulalaman.. ya allah.. ko bukakan pintu hati anak aku... utk tunduk kasih sayang dan dgr ckp aku... amin.. then hembus perlahan-perlahan.. insyaalah..

Elyn said...

aduhhh aku paham camne rase nyer tu.

btw aku pernah baca, org cakap ko bacakan alfatihah setiap mlm kat ubun2 tu... pastu ckp ngan die masa die tgh nak lena tu antara sedar dan tidak.

aku hanya amalkan masa nak tido....

nadja said...

Mekaseh kak diarihatiku..

Mekaseh kak lyn..

Semoga dengan ajaran nih dapat la anak tuh dengar kata sket insya allah..

littlehumblelynn said...

nadja

selalunya bila dia tau nak dpt adik..tantrumnya mmg mjadi2..

mungkin boleh amalkan doa pelembut hati,ayat 3qul masa dia tgh tido..tiup kat ubun kepala dia..bwk2 sabar yek..anak saya yg sulung pompuan pun wat perangai bila tau nak dpt adik...

Sricahaya said...

salam kenal

akak baca Surah Yasin ayat 72 atau baca Ya Latif 16 kali..tiup kat ubun2 dia or tiup kat minuman bagi dia minum..moga2 dia lembut hati dgr kata..

alyyani said...

ish, nape takde org jaga fitri selain awak ni? susah la gitu. tmbh awk pregnant. degil tu mmg la lumrah budak. tp kalau sorg nak handle mmg la susah. slow talk dgn husband la ek. nanti adik fitri dah kua lg susah. mohon doa dgn Allah ye moga dipermudahkan. fitri suka tunjuk protes ke?

nadja said...

littlehumblelynn : mekaceh la.. memang kan orang tua-tua pun banyak cakap macam tuh.. mungkin alah adik nyer.. tapi memang tak larat sangat..

sricahaya : terima kasih sahabat baru..

alyanni : protes dia menjadi-jadi.. fuh tu yang tak tahan tuh.. kadang tuh dengan kita pun dia nak gaduh amik basikal baling.. badminton tu di lepuk nyer kita.. hai geram juga kadang tuh sebab terkejut..

insya allah akan sayer cuba semua petua itu mekaseh..